magazine

Vladimir Čupić: “Procena i upravljanje rizikom su jedne od najvažnijih stvari u okviru upravljanja kompanijom.”

November 7, 2018

Atlantic Grupa je jedna od vodećih prehrambenih kompanija u regiji s poznatim regionalnim robnim markama kao što su: Grand kafa, Smoki, Bananica, Štark, Cedevita, Cockta, Donat Mg, Argeta itd.  Ima predstavništva u 10 zemalja, a posluje na više od 40 tržišta. Za naš magazin govori direktor predstavništva za Srbiju i ovogodišnji govornik na Future is NOW konferenciji, Vladimir Čupić.

1. Koliko je teško održati stabilno poslovanje i planirati tržišni rast, ako uzmemo u obzir aktuelnu ekonomsku situaciju? Koliko važnu ulogu u čitavom procesu planiranja ima rizik i kako kao tim njime upravljate?

Jedno od pitanja koje se često postavlja kompanijama u regionu, posebno u prehrambenoj industriji, jeste upravo to pitanje perspektive u konkurenciji s globalnim divovima koji raspolažu  velikom ekspertizom i još većim budžetima za tržišnu utakmicu. Ipak, svedoci smo kako jake regionalne kompanije ne samo da opstaju, nego beleže sve bolje poslovne rezultate. U toj priči uspeha, procena i upravljanje rizikom su jedne od najvažnijih stvari u okviru upravljanja kompanijom. Svako može imati ambiciju rasta, ali ta ambicija ne može biti nesrazmerna mogućnostima sistema da servisira svoje obaveze, inače stvar nije dugoročno održiva. Zdrav način poslovanja bazira  se na odgovornom planiranju akvizicija, investicija, finansiranja, a održivi rast na kvalitetnoj strategiji čija ambicija ne prelazi realne mogućnosti. To ne znači da planiranje ne može ili ne treba biti ambiciozno. Mi smo vrlo ambiciozni u postavljanju ciljeva, ali izuzetno pazimo da oni budu ostvarivi i da ne ugrožavaju poslovanje. Obzirom da upravljanje rizicima i diversifikaciju kupaca imamo kao deo redovnih poslovnih procedura, poslovanje Atlantic Grupe recimo ni u jednom trenutku nije bilo ugroženo krizom u sistemu Agrokora, iako su nam najveći pojedinačni kupac.

2. S obzirom na to da kanali proizvodnje i prodaje Atlantic Grupe idu izvan granica bivše Jugoslavije (Zona Istok: jugoistočna Evropa, Baltik i ZND region / Zona Zapad: centralna i jugozapadna Evropa, nordijske zemlje, tržišta u prekomorskim zemljama), zanima nas da li je moguće lošije poslovanje na jednom, nadomestiti boljim poslovanjem na drugom tržištu, kada je reč o profitu?

Ponosno mogu reći da već 40 kvartala isporučujemo poslovne rezultate u skladu s najavama, uz potpunu transparentnost ostvarenog profita, kako po tržištima, tako i po strateškim poslovnim područjima, odnosno brendovima, kao i rast profitabilnosti. Dakle funkcionišemo kao uspešan sistem, koji svake godine u zbiru ostvaruje rast i u kome operativno poslovanja kompanije ima potporu kroz  centralne funkcije nabavke, marketinga i korporativnog upravljanja kvalitetom, kako bi se iskoristile sve sinergije unutar sistema i osigurala uspešna koordinacija i  uspostavili jedinstveni standardi na nivou čitave Grupe.

Takođe, korporativne funkcije podrške, a to su finansije i korporativne aktivnosti, pružaju podršku ukupnom poslovanju i razvoju Atlantic Grupe. Na taj način se uspostavlja ravnoteža poslovanja bez obzira na kojem tržištu poslujemo i na izazove koje ta tržišta donose. A sa operativnim kompanijama smo prisutni u čitavom regionu, što je odlična diversifikacija proizvodnih kapaciteta, uz sopstveni sistem distribucije koji pokriva 6 najvećih tržišta – Hrvatsku, Srbiju, Sloveniju, Makedoniju, Austriju, i mrežu naših distributivnih partnera na drugim tržištima uz sektor Globalnog upravljanja. Na taj način Atlantic Grupa ima uravnoteženu prisutnost u jugoistočnoj Evropi gde ostvaruje oko 84 odsto ukupne prodaje, dok se 16 odsto odnosi na prisutnost kompanije u zapadnoj Evropi, zemljama ZND-a i ostalim zemljama.

3. Atlantic Grupa je nosilac prestižnog Certifikata Poslodavac Partner, priznanja koje dodeljuje konsultantska kuća SELECTIO kompanijama koje ostvaruju visoke standarde u upravljanju ljudskim resursima u regionu. Da li je ulaganje u tim koji čini Atlantic Grupu podjednako važno kao strateško planiranje, marketing, dizajn?

U ovom poslu, gde postoji hiljade proizvođača u celom svetu, velikih, dobrih, kvalitetnih kompanija, ključna razlika koju možete postići  je zapravo sadržana u ljudima, u njihovom odnosu ka poslu i kompaniji.  Jer koliko god da su savršene procedure, tehnologija i strategija, ako nemate prave ljude na pravom mestu da to i sprovedu ne možete stići do zacrtanog cilja. To vam je kao savršen brod bez dobre i uigrane posade, kad tad razbiće se o hridi. I zato je  u Atlantic Grupi  poseban akcenat stavljen na  upravljanje ličnim razvojem i razvojem karijera zaposlenih, kroz različite edukativne programe, od aktivnog razvoja leadership veština i talent menadžmenta do programa prepoznavanja mladih talenata i razvoja svakog zaposlenog kroz Individualne razvojne planove. Zaista dosta radimo i na procesima i na ljudima i kao kompanija nastojimo da se menjamo kako se i ljudi i navike menjaju. Našim zaposlenima je jako bitno da povremeno mogu da iskoriste mogućnost fleksibilnog radnog vremena, kao i da mogu da rade od kuće u određenim situacijama, takođe da imaju mogućnost zdravstvene zaštite i preventivnih pregleda, ili pak da se bave sportom koji vole. Kreirali smo inspirativno radno okruženje, koje podrazumeva posebno osmišljene prostore za druženje i zabavu, zajednički proslavljamo male i velike uspehe, imamo razuđene programe razvoja, motivacije i nagrađivanja zaposlenih. Nudimo plaćene studentske prakse, podržavamo razne studentske inicijative i udruženja, i svake godine otvaramo petnaestak novih radnih mesta kroz „Atlantic Trainee Program“.

4. Diplomirali ste na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, pa me zanima da li smatrate da je mantra da nikada lakše nije bilo napraviti karijeru nego danas, u doba novih tehnologija, tačna ili ste ipak zagovornik drugačijih stavova?

Mislim da je u tehnološkom okruženju u kome živimo moguće brže dostići određene pozicije ili brže zaraditi novac. Ne znam da li je lakše. Danas se stvari menjaju takvom brzinom da pravovremena reakcija na promene ne ostavlja puno vremena za analizu i pripremu. Iako digitalna revolucija smanjuje kompleksnost upotrebom koncepata kao što je veštačka inteligencija i machine learning, generisanje novih informacija predstavlja veliki izazov. Mislim da i sam pojam karijere mora da pretrpi kopernikanske promene. Ono što se nekad smatralo karijerom, kao što je stabilnost, pripadnost industriji, postepeno napredovanje uz dostizanje vrhunca u zrelim godinama je prevaziđen koncept.

Danas karijera podrazumeva iniciranje, a ne samo spremnost na promene, kreiranje, a ne samo prihvatanje izazova, bavljenje inovacijama, a ne samo njihovo podržavanje, kreativnost pre operabilnosti, socijalnu otvorenost kao sve značajniji koncept i integralni deo socijalne inteligencije, multitasking, variabilnost interesa i spremnost na brze promene okruženja, versus specijalizacije i efikasnosti u jednoj oblasti poslovanja.

Meni se ovo čini težim, ali to je možda zbog toga što ja ipak pripadam analognoj generaciji, koja je digitalne veštine i način razmišljanja morala postepeno da usvaja, za razliku od generacije 2k koja i ne zna za druge telefone osim pametnih, koja ne može da čeka da dobije konekciju i traži instant informaciju i gratifikaciju, koja sve manje razume koncept vlasništva, a lako usvaja koncept deljenja resursa.

Diskutabilno je čak i do je koje mere naše iskustvo sticano krajem dvadesetog i početkom dvadeset prvog veka relevantno za današnji trenutak, a pogotovo za budućnost koja je pred nama. Mislim da živimo u vremenu u kome generacijski jaz postaje kvalitativno drugačiji, nego što je to bio u dvadesetom veku. Razumevanje uspešne karijere moje generacije i generacije mog sina koji ima trinaest godina počinje ozbiljno da se razlikuje. Da li je teže ili lakše? Nama koji smo u pedesetim je verovatno teže. Mlađima je to način života i oni su brži, fokusiraniji, fleksibilniji i kreativniji od nas. Ali ni njima nije lako. Uspeh je postao imperativ i socijalni odnosi su možda čak brutalniji nego što su bili u drugoj polovini dvadesetog veka.

5. Koliko je važno slediti nove trendove poslovanja i inovacija u privredi? Da li je bez toga uopšte moguće ostati na tržištu?

Kvalitet, tradicija i inovacija lokalnim brendovima i kompanijama garantuju budućnost sve dok nijedan deo te jednačine ne nedostaje. Tako i Atlantic Grupa, kompanija koja posluje u svim zemljama bivše Jugoslavije i ima neke od najpoznatijih brendova u regionu, kao što su Grand kafa, Barcaffe, Bakina tajna, Smoki, Bananica, Štark, Cedevita, Cockta, Donat Mg ili Argeta, stalno dalje raste. Do toga se dolazi istrajnošću u kvalitetu, negovanjem tradicije iz koje su izrastali  lovemark brendovi,  ali i stalnim, neumornim inoviranjem – tržišta, kategorija, proizvoda, proizvodnih procesa, pakovanja, promotivnih alata, pa konačno i same kompanije – menadžmenta, upravljačkih mehanizama, alata kojima se podstiče angažovanost zaposlenih.

Očiti primer da kreativnost vodi prema novim perspektivama je kada inovirate već dobro poznate brendove. Tako smo Cedevitu nekada pravili samo kod kuće.  A danas je imate u kafiću, ili u frižideru u prodavnici spremnu za konzumaciju samo otvaranjem čepa. Takođe, tursku kafu ste donedavno mogli da zakuvate samo u džezvi, a danas je dovoljna vruća voda i kesica Black&Easy bilo gde. Jeste li ikad rekli da idete po flips ili kupujete smoki? Simbol za kategoriju koji i danas traje, ali sa potpuno novim iskustvima. Razvijajući se kroz više od 25 godina, Atlantic Grupa je učila od najboljih, ali i postavljala sopstvene standarde, otkrivala nove prakse i danas inovacijama diktira trendove.

 6. S obzirom na to da su strast i kreativnost pojmovi koji se provlače kroz okvire Atlantic Grupe, zanima me da li su se od osnivanja kompanije do danas, u skladu sa rastom na koji takođe stavljate akcenat, menjali u skladu sa novim tržišnim tehnologijama?

Kompanija se sigurno menjala tokom svog razvoja od malog distributera do multinacionalne kompanije koja danas zapošljava gotovo 5.500 ljudi. Naše korporativne vrednosti su odraz svega onoga što mi danas jesmo i predstavljaju onaj lepak koji nas veže i pored svih naših različitosti, obzirom da poslujemo kao domaće kompanije na svim tržištima u regionu. I upravo jedinstvena korporativna kultura koja uvažava individualne različitosti i  podstiče saradnju i sinergiju između različitih segmenata proizvodnje, inovacija, marketinga i prodaje, ali isto tako ujedinjuje različitosti kultura i uverenja zaposlenih je ono što čini jednu kompaniju i po čemu se ona razlikuje od drugih. KREATIVNOST, STRAST i RAST su vrednosti na kojima zajednički želimo da gradimo  vizije i da stvaramo trajnu dobrobit. I zato volimo da kažemo da je Atlantic Grupa inspirativna  kompanija ljudi koji posluju i vole da rade u inspirativnom društvu. Kreativnost je kao vetar, snažna sila koja donosi nove ideje i briše stare ustaljene navike. Strast s kojom pristupamo svemu što radimo je kao sunce – pokretačka snaga koja nas inspiriše da ulažemo dodatan trud i uvek postižemo bolje rezultate,  a Rast je izazov da prevazilazimo prepreke, uvek težeći ka višem, penjući se prema vrhu planine, to je  način na koji rastemo mi sami, na taj način rastu naši profiti, brendovi i tržišta – u svakom smislu te reči.

Intervju pripremila: Emilija Milovanović

back

see more

Intervju ∣ Nikola Čavić, predsednik i osnivač “Serbian Games Association”

Jean-Christophe Bonis, the French Futurist: “Biznis kakvog smo poznavali polako nestaje”

8 razloga zašto bi vaši zaposleni trebalo da budu deo konferencije Future is Now