magazine

Intervju ∣ Nikola Čavić, predsednik i osnivač “Serbian Games Association”

November 16, 2018

U martu ove godine je osnovana Asocijacija industrije video igara Srbije (SGA)  čiji su već članovi vodeće gejming kompanije u zemlji, kao što su Nordeus, Mad Head Games , Two Desperados, Fortuna E-sportsEipix,  Cofa GamesZero Gravity i 3Lateral. Jedan od osnivača i predsednik organizacije je  Nikola Čavić, koji ima iskustvo u uspešnim gejming kompanijama kao što su CCP Games u Rejkjaviku i Nordeus. Razgovarali smo sa Nikolom o tome kako je to raditi u gejming industriji, kao izgleda razvoj neke igre, trendovima u ovoj industriji i još mnogo toga.

1. Za početak, možete li nam otkriti nešto više o počecima Vaše karijere?

 

Karijeru sam započeo u Decembru 2003 godine, kada sam platio prvu mesečnu pretplatu za EVE Online – multiplayer igru. Sledeće 3 i po godine, dok sam studirao, non stop sam igrao EVE Online, nekada i po 5-6 sati na dan, i pri završetku studija, strast ka igri me je navela da apliciram za posao u u kompaniji koja je napravila EVE – CCP Games. Nakon dva razgovora, dobio sam posao u marketing timu i tako započeo karijeru u gejming industriji.

 

2. Kako biste ocenili industriju video igara u Srbiji i regionu?

 

Ocenio bih je kao veoma perspektivnom. Postoje već sada nekoliko uspešnih kompanija koje zapošljavaju oko 1000 ljudi ukupno, a njih sledi nekoliko desetina timova ili startupova koji se sastoje od 3-10 ljudi, koji pokusavaju da se probiju. Dakle, imamo kritičnu masu talenta i iskustva u zemlji, jedino nam je neophodan kapital koji bi se investirao u te timove i ekipe, i lansirao ih na globalno tržište.

 

3. Od marta ove godine uz vaše ime možemo dodati i titulu osnivača Serbian gaming association.  Koji su ciljevi i planovi ove organizacije?

 

Glavni ciljevi SGA su da okupi zajednicu i omogući razmenu zanja i izmedju lokalnih timova i kompanija. Da kroz zajednilčki nastup ka investitorima iz inostranstva privuče kapital u Srbiju. Da se izborimo da industrija video igara u Srbiji dobije status industrije, umesto da se vodi pod IT sektorom. Konačno, da utičemo na obrazovni sistem i osposobimo naše akademske institucije da školuju kadrove koji imaju relevatno znanje u ovoj oblasti.

 

4. Poslovi u gejming industriji se u popularnom mišljenju svakako zamišljanju kao svojevrsni “posao iz snova”. Koliko se to poklapa sa realnošću? Da li je Vaš posao sve što ste očekivali od njega?

 

Mislim da veliki broj mojih bivših kolega i partnera iz industrije, smatraju da imaju “posao iz snova”. Poput mene, mnogo njih radi u industriji zato što su strastveni hard core igrači i imati priliku da budete deo pravljenja igara je zaista nešto posebno. Naravno, postoji i veliki broj profesionalaca u ovoj industriji koji su tu zbog posla, ne strasti, a svakako i samo radno mesto utiče na ukupan utisak. Međutim, ako gledamo na ukupnom nivou, mislim da u industriji video igara, procenat ljudi koji ima “posao iz snova” je veći u odnosu na ostale industrije.

 

5. Korisnici vide samo rezultat, a to je video igrica. Možete li nam reći nešto više koliko traje ceo ciklus od nastanke ideje do same igrice i šta to sve zapravo podrazumeva?

 

Ciklus razvoja jedne igre može da traje od dve nedelje za veoma proste igre, koju napravi tim od 2 osobe, do toga da igru pravi tim od 500+ osoba nekih 5 godina. Sve zavisi od platforme, kvaliteta, skale, investicije i gomile drugih faktora. Ono što je jos zanimljivo za pomenuti jeste da za svaku igru koju vidite, postoji verovatno veliki broj “sahranjenih” igara koje su utabale put da bi se ta jedna igra napravila i objavila.

 

6. Da li ćemo uskoro igrati naše omiljene igrice preko VR seta ili smo još uvek daleko od svakodnevne primene takve tehnologije u gejmingu?

 

Već sada postoji pristojna ponuda igara za VR platforme, ali ako pričamo o masovnijoj upotrebi i poređenjem sa PC, Console ili Mobile platformama, mislim da je realno da ćemo sačekati na to još nekih 5+ godina.

 

7. Koje trendove možemo očekivati u gejming industriji u 2019. godini?

 

Mislim da možemo očekivati viče location based igara i da će to biti jedna od najbrže rastućih kategorija igara, a Esports ekspanzija se će dodatno ubrzati.

 

8. U svetu se dosta priča o potencijalnoj upotrebi video igara u obrazovanju. Šta mislite o tome? Da li je moguće to implementirati u Srbiji?

 

Gamifikacija obrazovanja i korišćenje video igara u obrazovanju se uveliko primenjuje u raznim akademskim institucijama širom sveta. Duolingo aplikacija za učenje jezika je odličan primer kako to može da se izvede. Mislim da je moguće implementirati tako nešto i u Srbiji, ali za početak samo u određenim školskim ustanovama, kao neka vrsta pilot programa. Ako bi program pokazao pozitivne rezultate imalo bi smisla da se proširi njegova upotreba.

 

9. Koji savet biste dali svima koji bi želeli da postanu deo ove dinamične industrije?

 

Trenutno u Srbiji postoji preko 50 kompanija i timova koji čine domaću industriju video igara. Takođe, veliki broj zaposlenih iz tih kompanija se redovno okuplja na SGA meetup-ovima, gde je cilj da se ljudi upoznaju i razmene znanja. Ako neko želi da postane deo ove industrije, dolazak na sledeći SGA meetup je najbolji prvi korak.

 

Intervju pripremila: Marija Tomić

back

see more

Iva Taiber: „Odluka menadžmenta jeste hoće li kreirati svoju uspešnu budućnost ili čekati da se budućnost dogodi.“

8 razloga zašto bi vaši zaposleni trebalo da budu deo konferencije Future is Now

Zorana Novaković: “Duga tradicija postojanja i liderska pozicija jedne kompanije ili brenda, nisu više garant uspeha”