magazine

INTERVJU ∣ MIROSLAV MILANOVIĆ, Rukovodilac odeljenja Digitalni Servisni Centar u Bosch Srbija

December 12, 2018

Šta nam donosi četvrta industrijska revolucija i koji trendovi oblikuju poslovanje kompanija danas, otkriva nam Miroslav Milanović – Rukovodilac odeljenja Digitalni Servisni Centar u kompaniji Bosch Srbija. Miroslav svoju inspiraciju pronalazi u inovativnim tehnološkim rešenjima, poput samovozećih automobila i pametnih gradova. Njegov tim broji 80 IT stručnjaka koji trenutno vode kompaniju Bosch kroz proces digitalne transformacije. Na konferenciji Future is NOW, održanoj 6. decembra u Madlenianumu, je bio deo panel diskusije “How tech is changing the world”. Da biste otkrili kako se kompanija poput Bosch-a bori na viskokompetitivnom digitalnom tržištu pročitajte ostatak teksta.

Imali ste priliku da radite na različitim IT projektima širom kontinenta. Koji Vam je bio najzanimljiviji i zbog čega?

Teško je izdvojiti jedan, onaj koji je meni doneo veliko kulturološko iskustvo je rad na razvoju prodavnice za alate za američko tržište. Rad sa kolegama i život u Čikagu, razumevanje specifičnosti američke kulture i različitosti tržišta u odnosu na evropsko, su iskustva koja se retko pružaju.

Koja tehnološka inovacija će po Vama doneti velike promene i najviše uticati na svet kakav znamo?

Po mom mišljenju, najveću promenu doneće veštačka inteligencija. Ona će značajno promeniti svet koji poznajemo, imaćemo mnogo više vremena za kreativan rad i ideje. Aktivnosti koje se ponavljaju biće automatizovane jer će ih obavljati naši digitalni kućni asistenti. Automatizovana postrojenja sa robotima zameniće rad ljudi.

Bosch zapošljava preko 100 eksperta u svom centru za veštačku inteligenciju, sa ulaganjima od preko 300 miliona eura u periodu od 5 godina. Kuhinjski pomoćnik Majki je jedan od zanimljivih projekata naše kompanije.

Bosch planira da postane partner u proizvodnji električnih vozila. Da li je još uvek rano pričati o samovozećim automobilima?

Apsolutno ne. Bosch je već lansirao automatsko parkiranje u garažama u Štutgartu. Sledeći korak je autonomna vožnja na autoputu koju možemo očekivati u narednih dve do tri godine. Najveći izazov je gradska vožnja, koja će se obavljati bez vozača u narednih 5 do 10 godina.

Elektrifikacija vozila je svakako drugi trend. Bosch već nudi “eAxle” motor koji napaja električna ili hibridna vozila. U ovom trenutku, na svetskim putevima se već nalazi pola miliona električnih I hibridnih vozila sa Bosch komponentama.

Svakodnevno se susrećemo sa inovacijama u svetu tehnologije, reklo bi se da je tehnologija postala sastavni deo naših života. Da li će preveliko oslanjanje na tehnologiju (posebno mislim na VR) u budućnosti potencijalno negativno uticati na sposobnosti rešavanja problema?

Mislim da na tehnologiju treba da gledamo kao na oslonac daljeg razvoja čovečanstva. Tehnologija kakvu smo nekada mogli da vidimo u naučno fantastičnim filmovima, sada postaje dostupna svakom korisniku. Jednostavno rešavanje svakodnevnih izazova je suština tehnologije koju stvaramo za život. VR može pomoći u mnogim aspektima rešavanja problema, npr. Bosch nudi svojim serviserima da preko VR-a detektuju kvar u automobilu, da dobiju obuku o novim proizvodima ili daju povratnu informaciju na neki prototip proizvoda.

Na koji projekat svog tima ste posebno ponosni?

Nije lako izdvojiti jedan projekat, preko 80 kolega sa kojima radim predano učestvuje u globalnim projektima od Amerike, preko Brazila do Kine. U svom radu oni brišu kulturološke razlike i vremenske zone, pokazuju znanje i stvaraju rešenja koja doprinose boljem digitalnom iskustvu naših korisnika. Njihova motivisanost i entuzijazam su verovatno naš najuspešniji projekat.

Na koji način se izdvojiti i postići zainteresovanost klijenta da izabere baš Vaš proizvod u današnjem visokokompetitivnom digitalnom tržištu ?

Kvalitet je jedna od glavnih vrednosti Bosch brenda. On je svakako bitan za korisnika, ali to više nije dovoljno. Bosch je uvideo da mora stalno da inovira svoje proizvode i usluge, da osluškuje potrebe korisnika i optimizuje interne procese kako bi bili agilni i sa korisnikom u fokusu.

Digitalna transformacija sa sobom donosi mnoge radikalne promene u postojećim modelima poslovanja. Kako predviđate da će se poslovni modeli u budućnosi menjati ?

Sigurno je da ništa nije sigurno. Poslovni modeli će sve više ići u smeru “deljenja” resursa i kreiranja servisa za korisnike umesto tradicionalne kupovine fizičkog dobra. Sve što oduzima dosta vremena vašem korisniku i čini njegov ugođaj narušenim, je dobro mesto za novi biznis model.

Poslednjih nekoliko meseci u inostranim medijima se pokreće tema o stalnoj prismotri preko pametnih domova i Internet of Things koji, kako se navodi u određenoj meri narušavaju našu privatnost. Kakav je Vaš stav popitanju tog problema?

Svako ko želi da se uspešno takmiči na ovom tržištu, moraće da pruži odgovor na pitanje kako se naši podaci koriste, čuvaju i uništavaju. Uz dobar dizajn mera zaštite samih rešenja i poštovanja legalnih okvira koji se nameću, nema bojazni da je naša privatnost ugrožena. Bosch pridaje veliki značaj sigurnosti i zaštiti proizvoda i usluga, kako bi sprečio bilo kakvo neovlašćeno korišćenje ili zloupotrebu privatnih podataka naših korisnika. To činimo kroz rigorozna testiranja i provere pred lansiranje proizvoda ili usluga.

Intervju pripremila: Ana Momčilović

back

see more

Iva Taiber: „Odluka menadžmenta jeste hoće li kreirati svoju uspešnu budućnost ili čekati da se budućnost dogodi.“

Zorana Novaković: “Duga tradicija postojanja i liderska pozicija jedne kompanije ili brenda, nisu više garant uspeha”

Intervju ∣ Nikola Čavić, predsednik i osnivač “Serbian Games Association”